חלומות של אקירה קורוסאווה – המלצה חמה

אני לא יודע למה ציפיתי. היפנים הם עם משונה וזר כל כך עד שלפעמים ממש קשה  להבין את החוקים הפנימיים שלהם כפי שהם מציגים אותו בספריהם או בסרטיהם. ההיסטוריה שלהם, הלכה בכיוון שונה לגמרי מההיסטוריה שלנו –  ובתוך כך הצמיחה תרבות שונה לגמרי. אל סרטו של אקירה קורוסאווה חלומות ניגשתי באופטימיות לאחר שראיתי סרט אחר של הבמאי המהולל, שבעת הסמוראים, שבאופן מפתיע הצליח להעביר את התרבות הסמוראית היפנית על כל משקלה כך שגם הצופה המערבי יוכל להבינה. הו, התמימות! דבר לא הכין אותי ליצירת המופת הזאת, שזרקה אותי היישר אל לב המאפליה של התרבות היפנית, דרך הכלי הכי מהימן לצפייה בנפש האדם – החלום.

בחלומות אין שיפוט ואין מודעות עצמית למה שקורה, אלה רק מראה של המציאות טבולה בצבעים חזקים מעולם הרגש. נכון, אמנם החלומות שבסרטו של קורוסאווה הם לא בדיוק כמו שהוא חלם אותם, וברור שהוא הכניס שינויים בחלום המקורי – ובכל זאת יש מין אותנטיות שנשארת. החלום אכן מוצג כחלום, והנושאים שמדובר עליהם בסרט הם נושאים שהבמאי לאו דווקא היה בוחר אילולא היה חולם עליהם – תחושות ופחדים שהוא אולי אפילו לא שם לב אליהן או התעלם מהן, ונגלו לפניו רק כשהחליט לנתח את מה שקרה לו בלילות בתוך הראש.

הסרט מורכב משמונה סיפורים שמבוססים על חלומותיו של אקירה קורוסאווה. הוא נפתח בשוט מדהים. גשם יורד על חצר בית כפרי, ילד עומד בחוץ מסתכל כשאמו מפצירה בו שישאר בבית. היא אומרת שהשועלים קובעים בעונה זאת את החתונות, והם עושים טקס ביער ולא אוהבים שמפריעים להם. הילד לא מקשיב לה, והוא פוסע בגשם. שועלים? חתונות? כנראה שמיתולוגיה היפנית זה אומר משהו, אנחנו, כצופים מערביים ממוצעים, לא מבינים במה מדובר. ולא שזה מפריע לנו להינות. סמלים תרבותיים כאלה ואחרים הם רק פרטים שוליים. הסיפור עצמו, בבסיסו, הוא אוניברסאלי ויכול לגעת בכל אדם מכל קצוות תבל. הנה, זוהי גדולתו של קורוסאווה – הוא מביא לצופה האוניברסאלי את התרבות היפנית טיפין טיפין, בקטנה, ואיכשהו מצליח בתוך כך להחדיר אותה עמוק בתוך ליבנו עד תחושת הזדהות עם הדמויות.

ישנם חלומות אוטופיים, ומנגד חלומות סיוטים. אחד החלומות הוא בעיקר יפה ויזואלית, כשהוא מתאר אוסף חרסינות שקם לתחייה ורוקד לכבוד פריחתם של עצי הדובדבן. אך יותר מכל בולטת הצלקת שהשאירה מלחמת העולם השנייה והפצצה הגרעינית על היפנים. מתוך שמונת החלומות הסרט, שלושה מושפעים באופן ישיר מאותה מלחמה נוראית, ומאסון הירושימה בנגסקי. בחלום אחד קורוסוואה אף ניבא, עוד ב-1990, את התפוצצות הכור הגרעיני שאירעה בשנה שעברה. בחלום אלפי האנשים קופצים לים אל המוות כדי לברוח מהגזים הרעילים שנישאים באוויר, חוץ מזוג, בתו, ומדען שמסביר להם את הדרכים האפשריות שבהם הם עלולים למות. בחלום אחר מטייל מגיע להר מפוחם לאחר נפילת פצצת אטום, ומגלה מושבה של שדים, אנשים-לשעבר שבעקבות הפצצה צמחו להם קרניים. הם סובלים מכאבי תופת אך נידונו לחיות חיי נצח של ייסורים כיוון שהם לא יכולים למות.

מועקה גדולה, מין אפלה שכזאת שוררת על הצופה, אבל מתרפאת במקצת בחלום הבא לאחר מכן. ובכל זאת – ישנן סצנות שלא יצאו לכם מהר מהראש. "חלומות" הוא סרט קשה לצפייה, הן בגלל קטעי הסיוטים והן כי הוא פשוט מאוד איטי וזר. באחד מן החלומות הדמויות דוברות אנגלית, הסצנה מהירה וקולחת, ופתאום רואים את ההבדל בין הקולנוע האמריקאי ליפני. חלומות הוא פתח כנה וכואב לתרבות שונה מאוד משלנו, אך עם זאת גם במובנים רבים מאוד דומה.

ההתרגשות מובטחת.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אטלס  On 5 בדצמבר 2012 at 9:34 pm

    קורסאווה הוא אחד הבמאים הגדולים של המאה העשרים. אחד הסרטים שהשפיעו עליי ביותר בילדותיhttp://a-2da-z.blogspot.co.il/2009/06/blog-post_02.html?m=1
    אחת הסצנות היפות ביותר ב׳חלומות׳ התייר היפני שמטייל בתוך ציורי ון גוך, לצלילי אחד הפרלודים היפים ביותר מאת שופן, בשם ׳טיפות גשם.׳ שילוב מושלם.
    ממליץ גם על סרטן האחרון, מאדאדאיו.  

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: