באמת ובלבן

הקטע עם הספר שאני קורא עכשיו, זה שהשם שלו הוא החטא ועונשו, ופה נעוץ כל העניין. כי זה הוא השם שלו, ובלעדיו – סביר להניח שלעולם לא הייתי אפילו נוגע בו, וסביר שגם בעוד ספרים אחרים. הייתי רואה אותו על איזה מדף נידח בספריה,   מגלגל אלי עיניים מבעד לכריכה המלוכלכת שלו ועטיפתו המכוערת, כי בטח הגיע לשם מהוצאה לאור קטנה ולא מצליחה, בלי כסף או שכל להשקיע בפונט נורמלי. בתקציר היה כתוב שזהו סיפור אהבה היסטורי רוסי מהמאה ה-19, וכאן וודאי היה מסתיים העניין.

אלא שלא כך קרה. שמו מעורר היראה של הספר וכותבו גם יחד, ליוו אותי כל הדרך לצומת ספרים, ודווקא לא לספריה. הכריכה הייתה נקייה, העטיפה יפה, ובתקציר – ממש תאווה לעיניים – מילים מילים ועוד מילים בשבחיה של יצירת המופת רבת המשמעויות, המשפיעה והגאונית. גם בחזרה, ובכלל לאורך התקופה שהובילה אותי לרצות לקרוא את הספר הזה, לא הפסקתי לשמוע על כמה שנפלא ומופתי הספר הזה, כמעין זאת, וללא הרף, בטחינות חוזרות ונשנות.

ואז הגעתי הביתה, וביראת כבוד וקודש פתחתי את הספר וישבתי לקרוא בו. וכך, בן רגע, בכמעין קסם, נשכחה ממני היראה. פשוט קראתי, ולא שמתי לב בכלל אם הספר גאוני או לא גאוני וכו'. חששתי שאקרא אותו בציפייה למשהו מדהים, ותחושה זו תלווה אותי לאורך כל הספר, אבל איכשהו, הצלחתי לגשת פשוט ככה, כמו שהוא, כאילו היה סתם עוד ספר. בסך הכל, אחלה של ספר: עלילה מרשימה, דמויות עמוקות ופסיכולוגיה מרתקת, וככל שאני קורא עוד אני מגלה בעצמי את המופתיות שברומן המדהים הזה. כך זה צריך להיות, הקורא צריך להבין בעצמו דברים על הספר, ולא להבין את אותם הדברים על הספר, ורק אז לחפש אותם בספר עצמו. הנה, חברים: בפעם הבאה שאתם קוראים ספר שנחשב למשהו מיוחד, ולא מוצאים בו כלום, בבקשה אל תמשיכו לקרוא. אל לכם לטבוע ברגשי נחיתות, על כך שלא הצלחתם להבין את גדולתה של היצירה. כנראה שהספר הזה הוא פשוט לא טוב.

אכן, ביקורת רבה אנחנו המבקרים חוטפים בזמן האחרון, וכבר נשמעה הטענה שמבקר ספרות הוא רק סופר מתוסכל. אולי זה נכון. אולי עדיף לו, לבן אדם, לקרוא ספר בלי לקרוא קודם דעות של אחרים, אני באמת לא יודע.  כבר תקופה ארוכה שאני מחפש אחר מרכיב הקסמים שמבדיל בין ביקורת טובה לביקורת רעה, כי הקו המפריד ביניהם דהה זה לא מכבר. הנקודה היא שקראתי ספר שהשם שלו הוא החטא ועונשו, והדבר זעזע את כל תפיסת עולמי כמבקר.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

